SCOTT MYLES

DISPLACED FAÇADE

Room project for Progetto Lira Hotel, 2011

 

Il riferimento di Myles è la de-architettura di SITE e, in modo particolare la “BEST Cutler Ridge Showroom”, costruito a Miami nel 1979. Un muro di mattoni viene diviso in tre segmenti e ciascuna parte viene successivamente ridotta fino a creare una camera da letto. Il risultato è qualcosa di simile ad una bambola russa, la quale rappresenta attraverso una scala discendente il tema dell’unità familiare.

L’installazione riflette l’interesse di Myles per le forme scultoree e, in questo caso, il senso si inscrive nella semplice e ripetuta costruzione di blocchi che rimanda sia all’architettura che al gioco infantile.

L’insieme dei profili dei tre muri si allineano per dare l’illusione di un unico ininterrotto muro.

Però, visti da una prospettiva angolare, le riduzioni successive si sganciano una dall’altra occupando lo spazio in maniera indipendente e libera e quasi disgregandolo sia nella forma che nella funzione: dove c’era un unico muro, apparentemente completo e senza alcun difetto, ci sono ora tre muri, ciascuno dei quali incompleto e in uno stato di potenziale rovina.

Questa sorta di decostruzione esiste non solo nella pratica dell’architettura postmoderna come nel caso di SITE, ma anche, per esempio, nelle ben più precedenti meditazioni sulle rovine presenti nelle opere di Giovanni Battista Piranesi e John Gandy, l’ultima delle quali venne commissionata da Sir John Soane nel 1830 per mostrare il suo edificio per la Banca di Inghilterra come una rovina del futuro, prevedendo, così, l’inevitabile caduta dell’Impero Britannico e, allo stesso tempo, elevando l’edificio a capolavoro alla pari delle costruzioni dell’Impero Romano. Guardare avanti osservando il passato.

Oltre al letto, l’arredamento della camera d’albergo è costituito da uno scrittoio e una mensola di Dieter Rams 606 Universal Shelving System, accompagnato da una sedia della galleria. Visto come un epitomo del “buon design”, Myles ha scelto i pezzi di Rams per la loro “materialità” e per il rimando a se stessi come elementi di arredamento puramente funzionale.

Reciprocity on Three Planes, una litografia su carta, rivela l’interesse di Myles per la scultura o la costruzione di spazi e la loro interazione, interazione che è evidenziata dalle relazioni variabili all’interno del progetto: l’implicita relazione tra l’artista Myles, PROGETTO LIRA HOTEL che commissiona il lavoro e l’ospite che sceglie di soggiornare.

Nello spazio accanto, WORKS (SCENES UNSEEN), 2008 è una serigrafia su alluminio in edizione unica che attraverso la sua stessa produzione e rappresentazione visiva allude anche al lavoro che è stato necessario per la costruzione di Displaced Façade. In sintesi, Myles presenta uno spazio contemplativo, un luogo di scambio.

Myles propone Displaced Façade come un’opera d’arte e un contenitore in cui l’ospite diventa un partecipante attivo dell’installazione.

Testo a cura di Christopher Raymond.

 

Myles’ design makes reference to the de-architecture of the SITE architectural practice, specifically, the ‘BEST Cutler Ridge showroom’ built in Miami in 1979. With a brick wall separated into three segmented parts, each part is successively reduced to create a private bedroom chamber concealing the bed. The result is something akin to a Russian Doll, a motif representing the family unit in descending scale. The installation reflects Myles’ interest in sculptural forms and ascribed meanings where in this instance, simple, repeated building blocks are linked both to architecture and child’s play. The collective parts of the three walls line up to give the illusion of one wall, uninterrupted. However, when viewed at an angle, the successive reductions disengage and stand freely in the space, disjointing it, creating a space that is layered, both in form and function, where what was one wall, apparently complete and without fault, reveals three walls, each incomplete, in a state of potential ruin. Such deconstruction exists not only in postmodern architectural practices like SITE, but also for example, in many earlier meditations upon ruins in the paintings of Giovanni Battista Piranesi and Joseph Gandy, the latter of which was commissioned by Sir John Soane in 1830 to depict his building for the Bank of England as a ruin of the future, both premeditating the inevitable fall of the British Empire and elevating the building as a masterpiece on a par with buildings from the time of the Roman Empire. Looking forward by looking back.

Along with the per-functionary bed, furnishing the hotel room will be a desk unit and a single shelf from Deiter Rams’ 606 Universal Shelving System, coupled with a chair from the gallery. Seen as the epitome of ‘good design’ Myles chose the Rams pieces for their materiality and his liking of them as purely functional pieces of furniture. Reciprocity on Three Planes (2009), a screenprint on paper, reveals Myles’ interest in sculptural or built space and co-dependency, a co-dependency that is highlighted by the varying relationships within the project: that there is an implicit relationship between the artist Myles, the commissioner PROGETTO LIRA HOTEL and the guest who chooses to stay. The role of the project space and that of the artist within it is complicated here because economic considerations are not the only factors to bear. In The Gift, Lewis Hyde writes: 

“In antiquity the Roman familia was not simply people but the entire ‘household’, including the objects in the home down to the food and the means of livelihood. Later Roman law, however, increasingly distinguished economic and ritual interest; it divided the familia intores and personae, into things and persons, and in so doing, ‘passed beyond that antiquated and dangerous gift economy, encumbered by personal considerations, incompatible with the development of the market, trade and productivity – which was, in a word, uneconomic’.”

In the neighbouring space, WORKS (SCENES UNSEEN) (2008), is a unique screenprint on aluminium that through its own manufacture and visual representation alludes too to the hidden exchange of labour that has occurred in the commissioning and construction of Displaced Façade. In summation, Myles presents a contemplative and thoughtful space, one that is a site of exchange. Myles proposes Displaced Façade as an artwork and container in which the guest will become a performative participant in an installation that also happens to be a perfectly functional hotel room.

Edited by Christopher Raymond.